Viete čo je WOM?

25 apríla, 2020

Ako funguje WOM marketing a prečo sa oplatí zapojiť sa? Najprv pekne po poriadku. WOM znamená Word Of Mouth a odborná literatúra tvrdí, že ide o vymieňanie si úprimných názorov medzi dvoma alebo viacerými ľuďmi. Je to vlastne taký typ marketingu, pri ktorom spolupracujú spoločnosti so svojimi zákazníkmi, ide o moderný typ fungovania marketingu a o naozaj zaujímavú vec.

Ako ale funguje? Všetko to prebieha tak, že zákazník dostane nejaký produkt zadarmo a on samotný sa tak stáva reklamným prostriedkom tým, že o ňom informuje svoje okolie. Takto pomáha šíriť o konkrétnom produkte „buzz“ a celá reklamná kampaň má temer nulové náklady. Je to síce zložitejší a dlhodobejší spôsob robenia reklamy, no je trvácnejší a hodnotnejší. Najlepšie produkty sú tie, ktoré sa dostávajú do bežných konverzácií a sú „v obehu“ v každodennej komunikácií.

Konkrétny príklad WOM marketingu je: WOM reklamná agentúra ponúkne na svojom webe produkt, napríklad hudobné CD, zadarmo pre prvých 30 ľudí, ktorí prejavia záujem. Tí, ktorí sa dozvedia, že boli rýchli a dostanú to CD, sa potešia a informujú o tom známych, napíšu to na facebook, kreatívnejší možno aj blog. Skupinu ľudí, ktorí to CD dostanú nazvime „zdroj buzzu“. To vyvoláva odozvu okolia a o konkrétnej kapele sa začne hovoriť v okolí zdrojov buzzu a tak sa šíri a šíri. Následne dostanú CD, vypočujú si a opäť informujú. Ak je to CD naozaj dobré, stanú sa fanúšikom kapely, navštívia koncert, rozširujú o nej informácie. A tým sa uzatvára prvá časť tohto reklamného kolobehu. Kapela je spokojná s reklamnou kampaňou, pretože sa dostali medzi konkrétnych ľudí, oslovili nových, ktorí ich nepoznali a teda sa dostali do povedomia. Je to účinnejšie ako billboardy, reklama v rádiu alebo bannery. Neotravuje to a hlavne, nositelia buzzu si v podstate neuvedomujú, že sa stali chodiacim reklamným prostriedkom, pretože pre nich ej to len bežná komunikácia. Táto reklama neotravuje a je príjemná. Zároveň je cielená na presnú cieľovú skupinu spotrebiteľov, keďže CD hip-hopovej kapely si neobjedná metalista a zároveň o kapele nebude ďalej hovoriť metalistovi alebo svojím starým rodičom. Hip-hopová komunita okolo tohto „zdroja buzzu“ je presný cieľ, ktorý chce kapela zasiahnuť a vďaka tomuto sa im to podarilo..

A spokojná je aj reklamná agentúra, ktorá sprostredkovala skvelú reklamnú kampaň. Tá predstavuje prostredník medzi spotrebiteľmi a značkami, spoločnosťami a obchodníkmi v záujme dosiahnutia úprimnej výmeny názorov medzi týmito dvoma stranami a s cieľom predstaviť konkrétny výrobok alebo službu konečným spotrebiteľom novou a zaujímavou formou. Na Slovensku začala fungovať mladá nová agentúra, ktorá robí presne toto. Volá sa Buzzhunter a zatiaľ svojím „buzzhunterom“ ponúkla špeciálne kefky Curaprox, 20€ poukazy do kasína, CD kapely Talkshow, či balzam na pery.

Neváhajte a staňte sa aj vy buzzhunterom už dnes. Využívajte zaujímavé ponuky, vďaka ktorým sa dostanete zadarmo k rôznym produktom. Tým, že o nich informujete, získavate body. Pošlete screenshot svojho statusu na facebooku, link na blog alebo takzvaný report. Body dostanete aj vtedy, keď naverbujete nového buzzhuntera. Zídu sa vám, pretože niektoré ponuky sú limitované a dostanú sa k ním len buzzhunteri s určitým počtom bodov.

Zaujímave, však? Mimochodom, práve som medzi vás rozšíril informáciu o Buzzhunteri, vy sa zapojíte, poviete kamarátom, a tak ďalej. Vzorec teda funguje a ja som sa stal pre vás „zdrojom buzzu“.